PREFABMĂ„STARNA
PROJEKTUPPSTART
Avtal med kund
Typ ny Avtal med kund Affärsområdeschef Se VLS-dokument SR5.2-324 Avtal, för rutiner avseende avtalsskrivning i sin helhet.
Avtal kan träffas då kunden och PFM är överens om förut-sättningarna för projektets genomförande.
Bekräftelse av avtal kan ske på två sätt:
• Genom avtalsbekräftelse upprättad av kunden.
• Genom avtalsbekräftelse upprättad av PFM.
I de fall kunden upprättar avtalsbekräftelsen måste vi i första hand:
• studera avtalstexten så att den, utan undantag, innehåller hela
den överenskommelse som träffats.
• besvaras/återkopplas av oss inom rimlig tid. I annat fall riskerar
vi att avtalsbekräftelsen anses gällande genom så kallad passiv
acceptans.
I de fall PFM upprättar avtalsbekräftelsen upprättas/baseras
den pĂĄ/enligt projektets anbudsmall/-handling (VLS).
Arbetschef ansvarar för att avtalet blir bekräftat/godkänt, exv. genom att kunden skickar påskriven kopia av avtalet i retur.
Avtal undertecknas enligt gällande befogenheter (se VLS-dokument SR4.2-428 Attestordning). Varje sida signeras av ansvarig attestant (vid behov i plural).
Signerad kopia av avtalet märks med projektnummer och datum och sparas ned i Projektmappen tillsammans med eventuella bilagor.
Dokumentation från anbudstiden som utgör avtalshandling/-bilaga behåller sin ursprungliga märkning.

Avtalsringning
Affärsområdeschef, Arbetschef eller Projektledare; uppmärksammar att avtal med kund är bekräftat genom att klinga i mässingsklockan på HK med 1 st ringning per påbörjad miljon.

Registrering
För att fastställa vilket sexsiffrigt projektnummer en ny order skall tilldelas, registrerar AffärsomrĂĄdeschef alt. upphandlingsansvarig ordern i det gemensamma exceldokumentet, ”Projektregistrering.xls” pĂĄ lokala servern (O:) (länk? plats pĂĄ servern i textformat? ).
Utse Projektledare
Om det inte fastställts under anbuds- eller upphandlingsfasen, utser Affärsområdeschefen ansvarig Projektledare i enlighet med befattningar som beskrivs i VLS-dokument 4.2 Ansvar och befogenheter (vid behov även i plural).
Om utsedd projektledare är någon annan än anbudslämnaren, ska den anbudsansvarige ges i uppdrag att tydligt förmedla och överlämna alla uppgifter och noteringar av vikt för projektet.
Affärsområdeschefen ansvarar för att tydligt förmedla till Marknadsavdelningen om byte av Projektledare skall göras i redan uppstartat projekt.
Skapa Impactprojekt
Konstruktionschefen registrerar och startar upp projektet i IMPACT. Se hjälpmedlet (xx ??)
Om utsedd projektledare är någon annan än anbudslämnaren, ska den anbudsansvarige ges i uppdrag att tydligt förmedla och överlämna alla uppgifter och noteringar av vikt för projektet.
Affärsområdeschefen ansvarar för att tydligt förmedla till Marknadsavdelningen om byte av Projektledare skall göras i redan uppstartat projekt.
Grovplanering (RR302)
Se även VLS-dokument ”SR5.2 -320 Tidplaner – Sammanfattning”
Utifrån PEB-blad eller elementspecifikation, montagetider och Industris beläggning, upprättar Produktionschef en grovplanering för projektet på den lokala serven O: (länk? plats på servern i textformat? ).
Montagemängder bedöms och noteras per våningsplan och etappvis. Därefter beslutas i vilken ordning elementen tillverkas.
Produktionschefen ansvarar för att uppmärksamma om det finns behov av särskild prioritering eller avvikande tidsfrister för någon produkt avseende tillverkningsritningar.
Om utsedd projektledare är någon annan än anbudslämnaren, ska den anbudsansvarige ges i uppdrag att tydligt förmedla och överlämna alla uppgifter och noteringar av vikt för projektet.
Affärsområdeschefen ansvarar för att tydligt förmedla till Marknadsavdelningen om byte av Projektledare skall göras i redan uppstartat projekt.
Din titel går här
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.

Avtal med kund
Typ ny Avtal med kund Affärsområdeschef Se VLS-dokument SR5.2-324 Avtal, för rutiner avseende avtalsskrivning i sin helhet.
Avtal kan träffas då kunden och PFM är överens om förut-sättningarna för projektets genomförande.
Bekräftelse av avtal kan ske på två sätt:
• Genom avtalsbekräftelse upprättad av kunden.
• Genom avtalsbekräftelse upprättad av PFM.
I de fall kunden upprättar avtalsbekräftelsen måste vi i första hand:
• studera avtalstexten så att den, utan undantag, innehåller hela
den överenskommelse som träffats.
• besvaras/återkopplas av oss inom rimlig tid. I annat fall riskerar
vi att avtalsbekräftelsen anses gällande genom så kallad passiv
acceptans.
I de fall PFM upprättar avtalsbekräftelsen upprättas/baseras
den pĂĄ/enligt projektets anbudsmall/-handling (VLS).
Arbetschef ansvarar för att avtalet blir bekräftat/godkänt, exv. genom att kunden skickar påskriven kopia av avtalet i retur.
Avtal undertecknas enligt gällande befogenheter (se VLS-dokument SR4.2-428 Attestordning). Varje sida signeras av ansvarig attestant (vid behov i plural).
Signerad kopia av avtalet märks med projektnummer och datum och sparas ned i Projektmappen tillsammans med eventuella bilagor.
Dokumentation från anbudstiden som utgör avtalshandling/-bilaga behåller sin ursprungliga märkning.
PROJEKTERINGSFĂ–RBEREDELSER
OneNote & Impact
Konstruktionshandläggaren upprättar, efter en inledande genomgång med Projektledare, en projektspecifik OneNote i Projektmappen på (O:).
OneNote används både för gemensam och avdelningsspecifik projektinformation och uppföljning (se avsnitt Projektuppstart – Projektförberedelser i detta dokument).
Konstruktionshandläggaren ansvarar för att administrera projektets Impact-modell, genom att initialt.
• Tilldela åtkomst till berörda parter
• Tilldela en färg för projektet (färg skall överensstämma med
färgsättning i 302:an.
• Lägga in gällande projektdata i fliken General under Project
Properties
Resurstidplan Intern projektering
Utifrån Projekteringstidplanen upprättas sedan Resurstidplan i samråd med Konstruktionshandläggare.
Resurstidplanen revideras och följas upp kontinuerligt.
Beslut om intern eller extern projektering
Konstruktionschefen skall ge Projektledaren besked om projektering är möjligt internt eller om det finns begränsad kapacitet och behov av externt köp (Konsult).
Projektledaren i samråd med Arbetschef beslutar om extern anbudsförfrågan skall göras (se avsnitt Administration Projekt – Projektinköp i detta dokument).
Projektledare/Konstruktionschef/Teknikchef (Projektledare avgör vem/vilka) genomför externt köp utifrån inkomna anbud. Bekräftelse av avtal upprättas enligt RR5.2-522 Avtal konsult.
Vid (intern ?) projektering dokumenteras projektets resursutnyttjande i Projekteringsavdelningens beläggningsprognos.
Handläggning Extern projektering
Konstruktionshandläggaren sparar ned aktuella hjälpmedel att skicka till konsult, i en enskild undermapp i Projektmappen, och meddelar Projektledare vart de återfinns.
Hjälpmedel minst i form av:
- Teknikstandard
- Impactrutiner
- Ritningsrutiner (utskick, revideringar, etc.)
Konstruktionshandläggare ansvarar för att alla punkter som avser ”Intern projektering” blir beaktade även vid extern projektering.
Projekteringskrav & -förutsättningar
Konstruktionshandläggare jämför projekteringsunderlaget med krav och förutsättningar i avtalet.
Vid skillnader/oklarheter noteras detta i OneNote samt att projektledaren informeras som klarlägger med kunden.
Förutsättningarna noteras i dokument RR5.2-137 Projekteringskrav som också utgör underlag vid ”Startmöte Projektering”.
Konstruktionshandläggaren ska även samråda med Projektledare kring etappindelningar/-gränser, montageriktning, montagedetaljer ev. tilläggskontroller etc.
OneNote fylls på med tillräcklig information för att även kunna följa upp ÄTA-hantering i senare skede, Projektledaren informeras när ÄTA-post tillkommit.
Startmöte Projektering
Konstruktionschef beslutar om behov finns för startmöte, 1:a projekteringsmötet.
Agenda enligt Startmöte Projektering, RR5.2-139.
Konstruktionschef avgör vilka som ska kallas.
Vid startmötet informeras om:
- projektets omfattning
- genomgĂĄng av projektplan
- behov av resurser för projekteringen
- distribution av vad och till vem
- mötesfrekvens (internt/externt)
- beställarens konsulter (kan vara kallade)
- projekthandlingar
- projekttidplanen med avseende pĂĄ besked
- checklista projekteringsförutsättningar
Mötesprotokoll upprättas och sparas i aktuell projektmapp på server. Projektledaren informeras.
Grov Impact-modell
Med utgångspunkt från projekteringsunderlag, projektekonomiblad, anbudsskisser och eventuell information från Projektledare, upprättar Konstruktionshandläggaren en grov Impactmodell.
Konstruktionshandläggaren meddelar Projektledare så snart grovmodellen övergått till ”Brukbar” för intern kapacitetsberäkning (grova tidplaner).

RUBRIK 3
OneNote & Impact
Konstruktionshandläggaren upprättar, efter en inledande genomgång med Projektledare, en projektspecifik OneNote i Projektmappen på (O:).
OneNote används både för gemensam och avdelningsspecifik projektinformation och uppföljning (se avsnitt Projektuppstart – Projektförberedelser i detta dokument).
Konstruktionshandläggaren ansvarar för att administrera projektets Impact-modell, genom att initialt.
• Tilldela åtkomst till berörda parter
• Tilldela en färg för projektet (färg skall överensstämma med
färgsättning i 302:an.
• Lägga in gällande projektdata i fliken General under Project
Properties
Resurstidplan Intern projektering
Utifrån Projekteringstidplanen upprättas sedan Resurstidplan i samråd med Konstruktionshandläggare.
Resurstidplanen revideras och följas upp kontinuerligt.
Beslut om intern eller extern projektering
Konstruktionschefen skall ge Projektledaren besked om projektering är möjligt internt eller om det finns begränsad kapacitet och behov av externt köp (Konsult).
Projektledaren i samråd med Arbetschef beslutar om extern anbudsförfrågan skall göras (se avsnitt Administration Projekt – Projektinköp i detta dokument).
Projektledare/Konstruktionschef/Teknikchef (Projektledare avgör vem/vilka) genomför externt köp utifrån inkomna anbud. Bekräftelse av avtal upprättas enligt RR5.2-522 Avtal konsult.
Vid (intern ?) projektering dokumenteras projektets resursutnyttjande i Projekteringsavdelningens beläggningsprognos.
Handläggning Extern projektering
Konstruktionshandläggaren sparar ned aktuella hjälpmedel att skicka till konsult, i en enskild undermapp i Projektmappen, och meddelar Projektledare vart de återfinns.
Hjälpmedel minst i form av:
- Teknikstandard
- Impactrutiner
- Ritningsrutiner (utskick, revideringar, etc.)
Konstruktionshandläggare ansvarar för att alla punkter som avser ”Intern projektering” blir beaktade även vid extern projektering.
Projekteringskrav & -förutsättningar
Konstruktionshandläggare jämför projekteringsunderlaget med krav och förutsättningar i avtalet.
Vid skillnader/oklarheter noteras detta i OneNote samt att projektledaren informeras som klarlägger med kunden.
Förutsättningarna noteras i dokument RR5.2-137 Projekteringskrav som också utgör underlag vid ”Startmöte Projektering”.
Konstruktionshandläggaren ska även samråda med Projektledare kring etappindelningar/-gränser, montageriktning, montagedetaljer ev. tilläggskontroller etc.
OneNote fylls på med tillräcklig information för att även kunna följa upp ÄTA-hantering i senare skede, Projektledaren informeras när ÄTA-post tillkommit.
Startmöte Projektering
Konstruktionschef beslutar om behov finns för startmöte, 1:a projekteringsmötet.
Agenda enligt Startmöte Projektering, RR5.2-139.
Konstruktionschef avgör vilka som ska kallas.
Vid startmötet informeras om:
- projektets omfattning
- genomgĂĄng av projektplan
- behov av resurser för projekteringen
- distribution av vad och till vem
- mötesfrekvens (internt/externt)
- beställarens konsulter (kan vara kallade)
- projekthandlingar
- projekttidplanen med avseende pĂĄ besked
- checklista projekteringsförutsättningar
Mötesprotokoll upprättas och sparas i aktuell projektmapp på server. Projektledaren informeras.
Grov Impact-modell
Med utgångspunkt från projekteringsunderlag, projektekonomiblad, anbudsskisser och eventuell information från Projektledare, upprättar Konstruktionshandläggaren en grov Impactmodell.
Konstruktionshandläggaren meddelar Projektledare så snart grovmodellen övergått till ”Brukbar” för intern kapacitetsberäkning (grova tidplaner).
Your content goes here. Edit or remove this text inline or in the module Content settings. You can also style every aspect of this content in the module Design settings and even apply custom CSS to this text in the module Advanced settings.
